Bolti eladók mindennapja :) Avagy az érme egyik oldala





Mióta megnyitottak a hiper/szupermarketek, (és ez bizony nem most volt!) szép számmal növekedett az eladók/kereskedők/pénztárosok száma. Biztosan akad egy-kettő az ismerőseitek között is! Mivel én is boltban dolgozom már 2009 óta, így elég sok mindent láttam már. Néha elég hajmeresztő dolgokat, néha vicces helyzetekben találtam magam, de olyan is volt, mikor bizony eltörött a mécses. (yepp, én egy igazi cry baby vagyok XD) 
Arra gondoltam, megosztom veletek a tapasztalataimat. És azt kell mondjam, nincs különbség a magyar és a külföldi vásárlói szokások között. Régóta érlelődött bennem a gondolat, hogy írnom kellene egy posztot a bolti eladói szemszögből, de valahogy mindig elmaradt. De most csak azért is nekifogok! ;-) 

Kasszához érve:

  • Vannak a kedves vásárlók, akik köszönnek, 
  • és vannak, akik nem. Van, hogy egész idő alatt rám se néz, csak várja, hogy fizethessen. 
  • Van, hogy a másik oldalra teszi a kosarat, hogy véletlenül se érjem el, és át kell tennem a másik oldalra. (4 kassza van egymás mellett, és bár elsőre megtévesztő ugyan, hogy hova is kell tenni a kosarat, de ha picit odafigyel az ember, látni lehet - no meg integetek, hogy hahó, ide kérem a kosarat!
  • Van, aki meg se mukkan, harapófogóval kell kihúzni belőle az alap dolgokat:

  1. kér-e szatyrot, 
  2. van-e xy kártyája (ma már kb. minden boltnak van saját kártyája, amivel kedvezményes áron vásárolhat az üzletben.)
  3. kéri-e a blokkot... (Itt kint Angliában nem kötelező kinyomtatni a blokkot, csak ha a vásárló kéri.)
  • Van, aki telefonál közben (és persze előbb fizet, minthogy az xy kártyáját leszkennelhetném a pontjai/kedvezmény miatt...)
  • Van, aki kipakolja a kosár tartalmát, és a kosarat leteszi a földre...o.O (itt a kosárral együtt kell(ene) letennie a kasszámhoz...
  • Akad olyan, aki elsőnek nem kéri a blokkot, majd kicsit később visszajön, és mégis kéri. (ilyenkor az irodában az aktuális műszakvez kikeresi és kinyomtatja, de ez időbe telhet)
  • Van, aki egyesével adogatja a kosara tartalmát... 
  • Van, olyan vásárló, aki a legkisebb aprójától kíván megszabadulni, de ezer év, mire kiszámolja...ja, és nem a kezembe adja, hanem ahol a kosár helye lenne, hogy ne érjem el...
  • Van, aki előre "tudja" mennyi a visszajáró XD
  • Van, akinek akkor jut eszébe, hogy hopp, ez a termék még lemaradt, amikor már elkezdtem a kosarában lévő termékeket lehúzni. És fogja magát, majd eltűnik... Akár hosszú percekre is. És igen, pont csúcsidőben. (volt egy lány, aki kb. 3x jött vissza, és szaladt még el pár termékért... kínomban már nevettem...)
Amitől még összeráncolom a szemöldököm:

  • "Ennek a terméknek nincs ára, akkor ingyen van?"
  • Multipack ásványvizet/söröket/dobozos kólákat stb. kibontanak a polcon, és egyet kivesznek belőle, majd azt  hozzák oda a kasszához... MIÉRT??? Van ám darabos kiszerelés is, csak mondom! 
  • Még el sem kezdem a termékek szkennelését, de már azt kérdik, hogy mennyibe kerül? (bocsánat, még nem sikerült bemagolnom az egész árukészlet árát!)
  • Éríntős kártyával fizetéskor egy másodperc után már menne is az illető XD (oké, sajnos a rendszer is lassú, de nem többet kellene kivárni, mint 6-8 másodperc...) Egyszer volt egy konkrét eset, mikor utána szóltam, hogy kérem, ne rohanjon el! 😂
  • Csak pénzt váltani jön(ne) és nem mindegy, mire, még azt is külön kiemeli, milyen címletekben szeretné... 

  • Amikor egy napon belül sokat használja a vásárló az érintős kártyáját, akkor előfordul, hogy kéri a pin kódot a kártyaolvasó. De hiába kérem, hogy legyen kedves, helyezze a kártyáját a kártyaolvasóba, neeeeeem, még vagy 2-3x oda kell érinteni, mert ő jobban tudja. Persze aztán nem sikerül, és mégis csak pin kódos lesz a megoldás...
  • Vagy a másik eset, mikor épp csak fölé akarja tenni a kártyáját a a kártyaolvasóhoz, de nem történik semmi XD
  • Készpénzzel fizet, de az orromba nyomja kábé :D De a termék meg sehol... Persze, aztán rájön, hogy fordítva kellene lennie a dolgoknak: előbb a termék, aztán a lóvé!

Elkérhetem a személyijét?

Ha túl fiatal az illető, mindenképp igazolványt kell kérni tőle, mielőtt lottót, kaparós sorsjegyet, alkoholt, vagy dohányárut adnánk el neki. Energiaitalok esetében is legalább 16 évesnek kell lennie ahhoz, hogy megvehesse azt. És bár éppen 18 az illető, nem érti, miért kérjük el tőle, hisz elég idős ő már... 
Ha többen vannak, és nyilvánvaló, hogy együtt fognak inni, cigizni, stb, sőt, még a kasszához is együtt állnak be sorba, és amikor közlöm, hogy MINDENKI személyijére szükségem lesz, hogy ellenőrizhessen, akkor nekik áll feljebb, meg megy a mentegetőzés, hogy ezt csak magamnak veszem, ő csak itt van velem... stb. 
Itt az a szabály, (meg nyilván mindenhol máshol is) hogy ha nincs mindenkinél személyi (vagy bármilyen hivatalos dokumentum, amivel igazolni tudja, hogy elmúlt 18), akkor nem szolgálhatjuk ki. 


Vásárlók (és kereskedők) réme: Az önkiszolgáló kasszák

Egyre elterjedtebb dolog a nagyobb üzletláncok boltjaiban az önkiszolgáló kassza. Előnye, hogy nem kell beállni a kígyózó sorok egyikébe, gyors, és egyszerű. Ha rendeltetésszerűen van használva. Khm, láttam én már pár igen furcsa dolgot! :D Viccet félre téve, tényleg hasznos tud lenni, ha csak 1-2 termék van, ami miatt beugrottunk a boltba vásárolni. 

Igen ám, de sokan nem úgy használják, ahogyan azt kellene. 
  • Nem teszi a kosarat a jobb oldalra,
  • Miután leszkennelte az árút, nem teszi fel a pakoló területre, (nyilván ahány bolt, annyi féle opció, hogy hova kell tenni, de nyíl és felirat is jelzi a már leszkennelt termék helyét) Ja, azt hozzá kell tennem, hogy addig nem is enged tovább, amíg nincs a megfelelő helyen az adott árucikk... 
  • az összes terméket felteszi előre a pakoló területre
  • duplán szkenneli le az árút,
  • meg sem próbál segítséget kérni, vagy kitalálni, miért nem megy tovább a művelet, inkább fogja magát, és egy másik önkiszolgáló kasszánnál eljátssza ugyanezt a hibát... -.-" (akár 3 önkiszolgáló kasszát is használhatatlanná tehet pár értékes percre, amíg én, vagy valami csoda folytán egyik kollégám/ vagy az őr nem segít)
  • Füles a fülben, szóval hiába szólítom meg, nem hallja meg...
  • bár nagy nyomtatott betűkkel van kiírva, hogy CARD ONLY, ennek ellenére csak a végén jön rá, hogy készpénzzel fog/akar fizetni
  • van egy rés a kuponoknak fenntartva, miután felhasználta, be kell oda dobni. Volt olyan, aki a bankjegyet tömte be oda... 🙉
  • nem várja meg, hogy biztos végbe menjen a tranzakció... (mint valami verseny, megérinti a kártyájával a kártyaolvasót, és már megy is... sokszor vissza kell őket hívni, hogy próbálják meg újra, mert nem sikerült. (vagy azért, mert eleve nem akart fizetni, vagy mert nem volt annyi pénz rajta, vagy mert sokat használta már a kártyáját, így pin kódot beütve kell(ene) fizetnie... és még sorolhatnám tovább az okokat.)
  • nem szkenneli be a szatyrot... Láttam ám! 👀
  • egy nap kismilliószor kell elismételni ugyanazt: 

Kérem, helyezze az árut a jobb oldalra! A másik jobbra! Hagyja ott! Ne, ne vegye le! Ne menjen másik önkiszolgálóhoz! Ne szkennelje le újra! Oké, már mindegy. 


  • Nem vette észre, hogy hamarabb fizetett, minthogy az xy bolt kártyáját beolvasta volna a kassza... (pedig minden esetben közli a gép, hogy ne felejtse el az xy kártyáját...)
A végére jöjjön egy kis rajz, ami megmutatja, hogy hogyan kellene rendeltetésszerűen használni vs. ahogyan a vásárlók használják az önkiszolgáló kasszákat! :) Tisztelet a kivételnek, aki netán magára ismer, ne vegye véresen komolyan! És ne feledjétek: ne féljetek segítséget kérni a pénztárostól, hisz ezért vagyunk ott: a kedves vásárlók miatt! 💗




Jobb katt, megnyitás új oldalon, és akkor kinagyítható! ;)

11.09.

Egy kis update a poszt óta! Ezek a dolgok kimaradtak a felsorolásból: És ezen a héten történtek: 

1. - Összekeveri az árut, vagyis 2-3 dolgot belerak a kosárba, majd utána rádob még párat... és akkor találd ki, mit nem szkenneltél le. (szerencsére azért már van rutinom, és gyorsan kapcsolok XD)

2. Régi pénzzel fizetne. Ez elsősorban nem a vásárló hibája, hanem a pénzváltóké. (vagy nem tudom, kinek a felelőssége naprakésznek lenni , de nem szép dolog szegény turistáknak régi pénzt adni, amivel aztán nem tudnak mit kezdeni... Max. bemennek vele a bankba. Van, hogy évekkel később jön csak vissza Angliába, de addigra már nem érvényes a régi bankjegy, vagy aprópénz. (mára már lecserélték az összes bankjegyet, és a papírt felváltotta a műanyag! Az 1 fontos érme is megújult. ) 

3. Kajál/iszik vásárlás közben. Ugh, ezzel engem kilehet kergetni a világból. Utóbbi még csak-csak, (persze csak akkor, ha nem alkohol!) de hogy azt nem képes kibírni evés nélkül, hogy fizessen! (Ált. saját ételt majszolnak el, de ez nem változtat a dolgon, hogy nem illő!)

4. A saját nyelvén köszön, ha köszön egyáltalán. Azt feltételezik, hogy minden nyelven IS beszélek. 😃 De jobb, mint a semmi! Ha igen a válasz a kérdésemre, azt is az anyanyelvükön mondják.

5. Egyesével mondja el, hogy mi kell neki. Jó nagy szünetekkel, azt sugallva, hogy nem kér mást. Pl. Egy doboz cigi. Egy öngyújtó. Egy lottó. És egy sorsjegy. Szóval én meg mehetek fel s alá. Igaza van, rám fér a mozgás. Na de ennyire?! 😃

Update 2.0. 11.14.

Nem hiszitek el, de még mindig van olyan, amit nem írtam le fentebb! :D

  • Nem várja meg, amíg az előtte álló vásárló elpakol/arrébb áll, hanem előtte az orrom alá dugná a kosarat/árut... (az a bevált receptem erre, hogy addig nem nézek fel a kasszából, amíg az előző vásárló nem végzett. És csak utána mondom, hogy next customer please! De ha ez nem válna be, akkor mondom, hogy egy pillanat. Vaaaaagy, ha nagyon lassan pakol el a nénike/bácsika, akkor segítek neki elpakolni. Mondjuk ez nálam alap, hogy inkább én pakolok, mert akkor gyorsabban végzünk. De, ha épp ez sem megy, akkor bejelentkezem egy másik kasszába, vagy hívok egy kollégát. 
  • A semmiből jön elő, beugorva a sorba... Mivel iszonyat forgalmas a bolt, (mi csak busy-nek [ejtsd: bizi] hívjuk) így nem mindig látom, ki volt itt előbb. De persze az lenne a logikus, ha a sorba állna be, de mindegy. Ilyenkor megkérdezem őket, hogy ki volt itt előbb. És ha esetleg nem harapós a sorban álló vásárló, megkérdezem, hogy rendben van-e ha ezt a vevőt gyorsan kiszolgálom. (ált. csak lottóért, kaparós sorsjegyért, illetve dohányáruért ugranak be. Haha, érted, szó szerint! XD)
  • Azt a terméket veszi ki a kosárból, amit nem szkenneltem le... :D
  • Nem tudja, hogy milyen fánkot rakott a zacskóba. Pedig van egy képes listám, és csak rá kellene mutatnia. 

Megjegyzések

  1. Haha, még van olyan, ami kimaradt a cikkből:

    Kedvenc kérdésem, mikor dolgozós ruhában vagyok, megkérdezik tőlem, hogy ott dolgozom-e... Ha vicces kedvemben vagyok, akkor néha rávágom, hogy nem. 😃 Az az arckifejezés mindent megér, amit utána vágnak hozzá.

    - a köszönés nem divat, sőt tulajdonképp nem is létezik 😕
    - a vásárló szerint tudnom kellene a konkurencia nyitvatartási idejét;

    - beszélnem kell a világ minden nyelvén, de az övén mindenképp.

    - másokat tejben-vajban fürösztenek, engem egyszer sörben sikerült...
    Egy dobozos sör beesett hozzám a kasszába...

    - amikor hívom őket a kasszámhoz, meg se moccannak, de amint jelentkeznék ki, hirtelen mindenki hozzám akar állni...

    - Nálunk az alkohol árusítás 23:00 órától szünetel, de valaki mindig akad, aki utána is venne alkoholt... és/vagy a legutolsó pillanatban esik be sört/bort, stb. vásárolni. Ami azért nem szerencsés, mert 23:00 után a rendszer alapból nem engedi eladni a terméket. Bonyolítja a helyzetet, ha még csak ekkor keresi elő a személyit... Szerintem sportot űznek belőle, hogy direkt az utolsó pillanatban jönnek be vásárolni.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések